Snellere leerlingen dan baby’s bestaan waarschijnlijk niet. Dat is geen toeval: jonge kinderen selecteren en concentreren zich op informatie die hen in staat stelt om snel en efficiënt te leren. Francesco Poli en collega's ontdekten deze ingebouwde leerstrategie en publiceerden hun bevindingen in Science Advances. Deze studie zet een stap in het oplossen van het aloude mysterie waar psychologen en cognitieve wetenschappers zich al tijden over verwonderen: hoe kan het dat jonge kinderen zo razendsnel leren? Binnen een paar jaar leren ze lopen, praten en hoe ze complexe sociale interacties moeten aangaan. Francesco Poli: 'We hebben altijd geweten dat baby’s geweldig kunnen leren, maar we hebben nooit echt geweten hoe ze dat doen.’ Meer inzicht hierin kan helpen om de sociale, cognitieve en affectieve ontwikkeling van kinderen te voorspellen. Dit zou richtlijnen voor opvoeding en onderwijs kunnen verbeteren. Ook kan dergelijke kennis bijdragen aan het vroegtijdig opsporen van leerproblemen en de ontwikkeling van psychische stoornissen. Eye-tracking bij baby's De onderzoekers bestudeerden het gedrag van baby's met een eye-tracker, een machine die gebruik maakt van infrarood licht om te volgen waar mensen naar kijken, en hoe lang. De baby's kregen verschillende vormen en patronen te zien. Met behulp van de eye-tracker kon Poli hun oogbewegingen analyseren om te begrijpen hoe ze zich die patronen eigen maakten. Om dit goed te kunnen analyseren, gebruikten de onderzoekers kunstmatige intelligentie (AI). Poli: 'Hoe kunnen we kwantificeren hoeveel informatie er te leren valt en hoe baby’s dat aanpakken? Om dat voor elkaar te krijgen, creëerden we een kunstmatige entiteit die op een optimale manier dezelfde patronen kan leren die de baby’s te zien kregen. Vervolgens hebben we de prestaties ervan vergeleken met die van kinderen. We ontdekten dat de AI en de baby’s dit op een vergelijkbare manier deden, waarbij ze begrepen hoe ze optimaal konden leren van de wereld om hen heen.’ Leerstrategie Diezelfde manier bestond uit het focussen op de meest effectieve informatie. ‘We laten zien dat baby’s hun omgeving niet willekeurig verkennen, maar op een strategische manier. Ze begrijpen van welke stukjes informatie ze sneller en efficiënter kunnen leren, en richten zich vervolgens daarop. Omgekeerd negeren ze informatie waar ze niets van opsteken.’ Naast de bijdrage aan pedagogische en educatieve vakgebieden, kunnen de resultaten helpen om kunstmatige intelligentie te verbeteren. Terwijl AI tijdens dit onderzoek hielp om gegevens te analyseren, helpt kennis van de manier waarop mensen leren op zijn beurt bij het ontwikkelen van machines die denken en leren als mensen. Publicatie Poli, G. Serino, R. B. Mars, S. Hunnius, Infants tailor their attention to maximize learning, Science Advances (September 2020). Foto: Dick van Aalst.