Tijdens wetenschapsfestival Radboud Kids brengen basisschoolleerlingen van verschillende scholen uit Nijmegen een bezoek aan stadseiland Veur-Lent. Onderzoekers van de Radboud Universiteit nemen de leerlingen mee in de wereld van hun (aan ’t Eiland gerelateerde) onderzoek via leuke en leerzame activiteiten. Op dinsdag 9 mei komen er zestien schoolklassen uit Nijmegen en omstreken naar stadseiland Veur-Lent om als echte wetenschappers op onderzoek uit te gaan. Dit evenement wordt georganiseerd ter ere van het 100-jarig bestaan van de Radboud Universiteit, waarvan het volledige programma te vinden is op www.ru.nl/100. Tijdens Radboud Kids doen ruim vierhonderd kinderen mee aan twee van de acht activiteiten onder leiding van wetenschappers uit verschillende vakgebieden. Ze mogen zich onder meer verdiepen in planten en dieren op de dijk, de Romeinse geschiedenis van het gebied of een Nijmeegse rechtszaak. Twee van de Radboud-onderzoekers die met de kinderen aan de slag gaan zijn bewegingswetenschapper Femke van Abswoude en communicatiewetenschapper Anne Sadza. Zij geven leerlingen een telefoon mee, waarmee ze een filmpje mogen maken om hun leeftijdsgenootjes aan te sporen om meer te bewegen. De filmpjes worden achteraf binnen de klas gedeeld. Vmbo-leerlingen motiveren Deze opdracht komt voort uit een project op vmbo-scholen, waarbij de onderzoekers leerlingen laten nadenken over bewegingscampagnes. ‘Veel vmbo-scholieren bewegen te weinig,’ legt Van Abswoude uit. ‘Er zijn in de afgelopen jaren allerlei interventies ontwikkeld om dit probleem tegen te gaan, maar die lijken niet goed genoeg te werken. We kunnen blijven zeggen dat bewegen gezond is, maar dat is niet genoeg. Daarom willen we weten hoe deze doelgroep zichzelf zou motiveren.’ Samen met Sadza onderzoekt Van Abswoude welke communicatievormen of campagnes wél aansluiten bij de belevingswereld van vmbo’ers. Vmbo-scholieren denken in focusgroepen na over wat hen aanzet om in beweging te komen. Met hun team zoeken de wetenschappers naar manieren om de scholieren te laten reflecteren op hun eigen gedrag en zelf met suggesties te komen voor campagnes, evenementen of andere vormen om leeftijdsgenoten aan te sporen tot meer lichaamsbeweging. Influencer voor een dag Van Abswoude en Sadza vertaalden hun onderzoeksproject naar een korte activiteit voor Radboud Kids. Het concept is eigenlijk hetzelfde als dat voor de vmbo-scholen, volgens Van Abswoude. ‘We hebben alleen wat minder tijd, dus we geven de kinderen iets meer sturing, bijvoorbeeld door al vast te leggen dat ze als vorm gebruik gaan maken van video.’ De onderzoekers zijn benieuwd met welke ideeën de basisschoolleerlingen gaan komen. ‘Pubers hebben lang niet altijd zin om te bewegen, terwijl kinderen vaak nog wel intrinsiek gemotiveerd zijn om dat te doen,’ aldus Van Abswoude. Sadza vult aan: ‘Die kinderen komen daarom waarschijnlijk ook met een andere boodschap.’ De communicatiewetenschapper verwacht dat kinderen het een leuke opdracht vinden. ‘Op die leeftijd – 9 of 10 jaar – hebben ze extra interesse in telefoons, misschien hebben ze er net zelf een of kijken ze weleens op TikTok. Nu mogen ze zelf voor even in de huid van een influencer kruipen.’ Door deze activiteit hopen de wetenschappers de kinderen een beetje te laten zien van wat hun onderzoek inhoudt. ‘Maar we willen vooral dat ze enthousiast worden en creatief bezig gaan,’ zegt Sadza. ‘En wij kunnen meteen kijken of deze werkvorm effect heeft. Misschien kunnen we dan in de toekomst vaker iets voor kinderen organiseren. Het is leuk als zij ook een beetje leren nadenken over wat een campagne je probeert te vertellen en hoe je dat zelf zou aanpakken.’ Het wetenschapsknooppunt Radboud Kids wordt georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit (WKRU), een samenwerkingsverband tussen de universiteit en regionale basisscholen. WKRU maakt wetenschappelijke kennis toegankelijk voor het basisonderwijs, om de nieuwsgierige en onderzoekende houding van kinderen en (aankomende) leraren te bevorderen. De medewerkers helpen bijvoorbeeld Radboud-onderzoekers om hun onderzoek te vertalen naar lessen voor kinderen. Ook helpen ze scholen bij het vormgeven van onderwijs rondom wetenschap en technologie. WKRU is een van de elf wetenschapsknooppunten van Nederland.