Een bijzondere samenwerking tussen Soundlab Nijmegen, De Basis/Doornroosje en het Universiteitsarchief resulteerde in vier korte filmpjes. Vier studenten brachten archiefmateriaal met elektronische muziek tot leven. Daniel Danilin, bachelorstudent kunstmatige intelligentie, zal de rondleiding door het Universiteitsarchief niet snel vergeten. ‘Allemaal onderaardse gangen vol kasten met hendels om ze open te schuiven.’ Die rondleiding diende vooral om sfeer op te snuiven. Want voor hun muziekproductie konden Danilin en de andere drie studenten die meededen aan het lustrumproject Remixing the Archives, putten uit een lange lijst met gedigitaliseerd audiovisueel materiaal uit het archief. Zoals radio-interviews, speciaal voor de universiteit gecomponeerde muziek, voorlichtingsfilmpjes, reportages van bouwactiviteiten en amateurfilmpjes van studentenverenigingen. De uitdaging: maak hiermee je eigen elektronische muziekstuk van 2-3 minuten. SamplingDanilin hoorde via een vriend van SoundLab Nijmegen, de DJ en Producer studentenvereniging, over het project en was meteen enthousiast. Tijdens enkele workshops bij muziekwerkplaats De Basis leerden hij en de drie andere deelnemende studenten onder meer hoe je met speciale software fragmenten uit archiefmateriaal kunt samplen. ‘Sampling is in de elektronische muziek gangbaar. Ik vond het heel cool om nu geluiden uit het archief te samplen.’Marianne Waldekker, beheerder van het Universiteitsarchief, vindt de vier eindproducten op haar beurt ook super cool. ‘De studenten moeten echt heel veel materiaal bekeken hebben, want de filmpjes zijn qua beeld en geluid zeer gevarieerd.’ Voor haar was het bekijken van de filmpjes een leuke quiz: wat komt ook alweer waar uit? Lachend: ‘Alsof ik in een heel rare droom over mijn werk zat.’ Ook mensen die het archief of de universiteit niet op hun duimpje kennen, zullen er plezier aan beleven, verwacht Waldekker. ‘De filmpjes geven een mooi beeld van het leven op en rond de universiteit door de tijden heen. Ook komt de veelzijdigheid van het archief duidelijk naar voren.’ Nachtleven“Want elke dag valt de schemering.” Danilin laat deze quote een paar keer terugkomen in zijn muziekfilmpje ‘024’. Waldekker herkent het meteen: ‘Dat komt uit “Kareltje de Grote”, een film uit de jaren zestig gemaakt door studenten. Die hadden Philip Bloemendal van het Polygoonjournaal voor hun filmpje weten te strikken.’ De quote “Dit is pas nachtleven” komt ook hieruit. ‘Ik heb willekeurig geklikt op video’s en muziekfragmenten op zoek naar interessant geluid en beeld”, licht Danilin zijn aanpak toe. Behalve quotes plukte hij uit “Kareltje de Grote” beelden van de ruimte die hij plakte aan beelden van feesten uit een voorlichtingsfilm uit 1980. ‘Omdat die hele sfeer me aansprak, koos ik deze beide films als basis en daar ben ik dingen omheen gaan zoeken.’ Zo groeide een verzameling fragmentjes die hij vervolgens ging bewerken. ‘Het manipuleren van audiobestanden is een belangrijk onderdeel van elektronische muziek maken. Je kunt een fragment in frequenties uitsplitsen, bijvoorbeeld alleen de bas eruit halen. Vaak bleven er maar enkele milliseconden over van een archieffragment.’ Vervolgens voegde hij zelf akkoorden toe, met als basis een melodie uit het archief. ‘Zo geef ik mijn eigen elektronische draai aan al het materiaal.’ TijdreisDe vier muziekfilms voelen voor Waldekker als een erkenning van haar werk. ‘Al jaren span ik mij in om zo veel mogelijk audiovisueel materiaal te verzamelen en te conserveren. Dat dat nu op een voetstuk wordt geplaatst, is een cadeau.’ Dat archiefstukken uit hun context worden getrokken en gemanipuleerd, vindt ze absoluut niet erg. ‘Ik hoop dat dat vaker gebeurt.” Ook Danilin kijkt met plezier terug op het project. “Omdat de film uit verschillende stukjes uit verschillende tijden van de Radboud Universiteit bestaat, ontstaat een parallelle verhaallijn, een studentenleven naast dat van jezelf. Door dit project heb ik het besef gekregen dat tijdreizen mogelijk is. Voorlopig nog niet fysiek, maar wel mentaal, dankzij het archief.’Tekst: Bea Ros. Foto: Zac Bromell via Unsplash