Even naar de supermarkt of je boodschappen toch online bestellen? Uit onderzoek naar winkelgedrag in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat boodschappen laten thuisbezorgen door de supermarkt ‘schoner’ is dan zelf boodschappen doen met de auto. Online boodschappen bestellen die als pakketje worden thuisbezorgd leidt daarentegen tot de meeste broeikasgassen. Dit laten Radboud-milieuwetenschappers zien in een nieuwe studie in Environmental Science & Technology. De onderzoekers hebben een volledige analyse gedaan van de weg die zogenaamde ‘fast-moving’ producten afleggen in het Verenigd Koninkrijk, vanaf de plek waar bedrijven hun producten inkopen, tot aan de consument. ‘Denk aan spullen die je vaak nodig hebt en in de supermarkt koopt, zoals houdbaar voedsel, maar ook wasmiddel of shampoo’, zegt milieuonderzoeker Sadegh Shahmohammadi, eerste auteur van de publicatie. Drie manieren van boodschappen doen Sadegh Shahmohammadi, Mark Huijbregts en onderzoekers van onder andere Unilever analyseerden en vergeleken de broeikasgasuitstoot van drie manieren van boodschappen doen. Naast de ‘traditionele’ manier van boodschappen doen, onderscheiden ze twee typen van online shoppen: online boodschappen bestellen bij een supermarkt en online bestellen bij bedrijven die hun producten vanuit een magazijn via een pakketbezorgdienst thuis afleveren. Broeikasemissies bepaalden ze door te kijken naar transport, opslag, manier van bezorgen en verpakking. ‘Wat belangrijk is in deze studie is dat we ook rekening hebben gehouden met verschillen in het koopgedrag tussen mensen. Hoe meer je koopt in één keer, hoe minder uitstoot je krijgt per product’, zegt Shahmohammadi. Autoland Zelf boodschappen doen zorgt in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld voor zo’n anderhalf keer hogere uitstoot per gekocht product dan als de producten worden bezorgd door de supermarkt. ‘Maar dit heeft grotendeels te maken met het feit dat 80 procent van de boodschappen in het Verenigd Koninkrijk nog gedaan worden met de auto’, aldus Shahmohammadi. Maar zelf boodschappen doen veroorzaakt dan wel weer gemiddeld voor zo’n twee keer minder uitstoot dan online bestellingen die als pakketje worden thuisbezorgd. ‘Pakketjes worden over het algemeen op een relatief inefficiënte manier bezorgd bij de consumenten. Dit zijn vaak langere afstanden, pakketjes worden soms teruggenomen als mensen niet thuis zijn, en er wordt met halflege bussen gereden’, verklaart Mark Huijbregts, hoogleraar milieuwetenschap. Winst te behalen Voor Nederland geldt het verschil tussen zelf boodschappen doen en ze laten thuisbezorgen door de supermarkt waarschijnlijk niet. ‘Als je puur naar het transport kijkt van consumenten tussen huis en winkel en weer terug, dan zien we dat Nederland het veel beter doet dan het Verenigd Koninkrijk. In Nederland doen we gemiddeld 44 procent in plaats van 80 procent van onze boodschappen met de auto. Maar we hebben niet kunnen kijken naar de gehele keten die producten afleggen in Nederland vanwege gebrek aan informatie', zegt Huijbregts. Huijbregts: ‘Bij online bestellen is er met name nog een flinke winst te behalen bij de pakketbezorging in het laatste stuk tot aan de consument. Als we overstappen op bezorging met bijvoorbeeld elektrische fietsen in plaats van busjes laat onze studie zien dat we hiermee ruim 25 procent van de uitstoot kunnen reduceren in het Verenigd Koninkrijk.’ Radboud Impact Day Op donderdag 18 november 2021, de week voor Black Friday, voert de Radboud Universiteit een eendaagse landelijke campagne om (jonge) mensen aan te sporen om na te denken over hun consumptiegedrag en hoe zij via onderwijs en onderzoek invloed kunnen hebben op een duurzame toekomst. Ook jij kunt helpen om het verschil te maken. Weten hoe? Lees verder Foto: Pexels