Communiceren is heel natuurlijk en het lijkt vanzelf te gaan. Maar eigenlijk is communiceren best ingewikkeld: juiste woorden kiezen en ze ordenen in een zin en daarbij rekening houden met de voorkennis van je gesprekspartner. Meertalige kinderen leren communiceren in twee (of meer) talen en daardoor zouden ze beter zijn in effectieve communicatie. Samen met Josje Verhagen, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, bekijkt taalwetenschapper Sharon Unsworth van de Radboud Universiteit in hoeverre dit klopt. Effectief communiceren is het zodanig verpakken van woorden en zinnen waardoor ze goed overkomen bij de ander, stelt Verhagen. Daarbij ben je je bewust van wat de ander al weet en wat diegene wel of niet ziet. Of meertalige kinderen beter zijn in effectief communiceren is nog niet onomstotelijk vast te stellen, maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat ze dit beter zouden kunnen. Hoe dat komt, hoor je in de tweede aflevering van Kletsheads. Beluister hier de hele aflevering In Kletsheads gaat taalwetenschapper Sharon Unsworth van de Radboud Universiteit met experts in gesprek over de wetenschap achter de taalontwikkeling van meertalige kinderen. In iedere aflevering vertelt een meertalig kind, de Kletshead van de week, hoe het is om met twee of meerdere talen op te groeien. Afbeelding: brankin62 via Pixabay.